tisdag 21 februari 2012

Mumsfillibabba!

Fettisdag = semledag

Jag har visserligen redan klämt i mig ett gäng semlor, men jag vill absolut inte vara utan en just denna dag.


Jag hade totalt missat att det var fettisdagen idag och fick därmed ett bryskt uppvaknande när jag läste morgontidningen idag. Det var bara att ta fram assistenten och sätta i gång...inte mig emot :)


Bullarna blev så där härligt gyllenbruna och lagom sneda, ojämna, hembakade...


...och jättesmarriga

MEN för att semlan ska bli så där goood ligger hemligheten i fyllningen anser jag. Det finns inget värre än när man får en semla där mitten bara innehåller en hård klump med mandelmassa.

Jag brukar börja med att micra mandelmassan ett par sekunder så den blir mjuk och lätt att bearbeta, sen blandar jag den med bullarnas innehåll och en klick av den lättvispade grädden så att fyllningen blir ljuvligt krämig i konsistensen.

Jag äälskar mandelmassa så blir det något över av fyllningen går ingenting till spillo ska ni veta! ;) 


Hoppas att ni har njutit av en good semla idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar