onsdag 21 december 2011

Hugga gransöndag!

I söndags var det så äntligen vår årliga hugga gransöndag, förutom från förra året då vi hade så mycket snö att det inte gick att ta sig upp i skogen. Gravid och envis släpade jag i alla fall med mig min kära sambo för att hitta den perfekta granen. Påpälsad till tänderna pulsade vi i den 80 cm meter höga snön och kylan en lång bit in i skogen, jag trodde jag skulle frysa ihjäl på kuppen eller dö av utmattning, men höll så klart tyst eftersom det var mitt påhitt. Dock såg man bara topparna på granarna eftersom de var alldeles övertäckta av snö och dessutom stelfrusna så när vi hade ruskat av dem all snö hängde grenarna rakt ner. Vi högg i alla fall en gran och släpade med oss den till bilen där vi insåg att den var alldeles för vid så vi ställde den i skogen och åkte hem igen...utan gran! Magnus fixade i alla fall en gran senare. Tänk vad man kan göra för att hitta den perfekta granen, jag antar att gravidhormoner också spelade in en del! :)

Att hitta en gran var i alla fall inga problem i år för här lyser snön ännu med sin frånvaro!
Noah har hittat den perfekta och lagom stora granen att ha på övervåningen

Vi träffas i skogen hela släkten för att hugga gran, grilla och umgås. Det är så mysigt och det bjuds på mycket godsaker.

Vissa år kommer tomten och går genom skogen på håll, vissa år hittar barnen godispåsar som hänger i en gran. Ni kan tänka vilken lycka när man helt plötsligt mitt i leken ser en gran iklädd glitter, kulor och godispåsar. Lika uppskattat varje år!

...och så klart fann vi vår perfekta gran även i år!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar