lördag 14 april 2012

Snabb "kladdkaka"

Idag firar vi solens och ljusets återkomst efter gårdagen då himlen var
 öppen hela dagen.

Jag hade lovat Noah att vi skulle baka kladdkaka så vi svängde ihop denna enkla variant som vi brukar göra, men som egentligen är ett muffinsrecept
 ur Sju sortes kakor
 

Det bästa är att man bara behöver röra ihop alla ingredienser med en sked,
 ingen visp behövs.
Sen häller jag den tjocka smeten i en springform.
Om man inte låter den stå inne så länge, ca 6 minuter blir den alldeles lagom kladdig.

Efter kakan svalnat något toppar jag den med choklad med mintkrokant i som jag smält över vattenbad.
Idag fick den även lite stänk av vit choklad.

Voilá, 20 minuter senare har man en smarrig kladdkaka att avnjuta i solen på altanen :)

Barnen tyckte vi skulle pimpa kladdkakan lite extra idag så de fick strössel på sina.
Riktigt snygga och läskande ju!

Smaklig spis!

Här förbereds nu kvällens grillning.

Ha en fin lördagskväll!






4 kommentarer:

  1. Å vad smaskigt det såg ut! Det där med den smälta mintchokladen uppe på måste jag prova nån dag, tack för tipset! Ha en fortsatt fin lördagskväll!

    Mvh/Linda

    SvaraRadera
  2. Det där receptet var det allra första som jag använde mig av när jag skulle baka alldeles själv. Var inte så gammal och det slutade med att min pappa fick rycka in och hjälpa mig att hälla smeten i formarna :) de är ju suuuupergoda så jag kan tänka mig att kaka är det med! Ha en fin söndag och hoppas att solen skiner även idag på er. Här kom den igår kväll och skiner nu med :)) kram

    SvaraRadera
  3. Ha ha, men de blev säkert mumsiga i slutändan :)
    Ja idag skiner soolen och det är helt underbart.

    Kram

    SvaraRadera