måndag 14 maj 2012

Slut på bildminne- gratisfix! :)

 För ett tag sen kom dagen då bildminnet i bloggen var fullt
:(
Va, hur ska man kunna blogga utan bilder???

Jag googlade runt lite och upptäckte att det är vanligt förekommande
och att blogger helt plötsligt vill ha betalt.
Många bloggare vet dock inte hur man ska kunna fortsätta blogga gratis. 

Jag hittade några olika tips för att slippa betala:
1. Avsluta nuvarande blogg och starta en ny.
2. Radera inlägg i bloggen.
3. Lägg till en till skribent i bloggen och ge den administrationsrättigheter.
När bildminnet tar slut igen kan man lägga till en till skribent osv.
4. Öppna ett konto i Flickr.com för att ladda in bilder till bloggen gratis.
A cup of Emilia förklarar närmre.

Detta tips använder jag mig av:
5. Ladda ner Googles fotoprogram Picasa (gratis)
Jag älskar detta program, här kan man redigera sina bilder, dela bilder
med vänner, skapa kollage, skapa fotoböcker och exportera sina bilder
direkt till bloggen mm.
Här kan ni läsa mer.

I Picasa väljer jag att exportera de bilder som jag tänkt lägga in i
 bloggen till "mina bilder" på datorn gratis.

Jag ska förklara:
*Först för jag över bilderna från kameran till datorn. Bilderna hamnar
i mappen "mina bilder".
*Jag öppna upp Picasa som själv laddar in bilderna i mappar med datumet
då bilderna är tagna.
*Jag går in i rätt mapp och redigerar bilderna om det behövs, sen markerar
jag de bilder jag ska ha med i bloggen. Antingen markerar man en bild i
taget eller alla bilder på en gång.
*Efter att jag har markerat bilderna trycker jag på knappen exportera som
finns längst ner till höger i Picasas fönster. En ruta kommer upp där man kan
välja vart bilderna ska hamna och vad mappen ska heta. Här finns också en
ruta där man kan ändra bildens storlek.
Det är här det gratisfinurliga kommer in:

- Om man väljer att ändra bildens storlek till 800 bildpunkter så räknas inte
bilderna in i bloggers totala bildutrymme utan blir gratis.
Jiipppiii!!!

*Vill man vattenstämpla sina bilder gör man det innan man exporterar dem,
men detta går också att göras i exportrutan.

*Man ska tydligen kunna exportera bilderna direkt till bloggen (läs mer här),
men jag väljer att ladda in bilderna som vanligt i bloggen bara att jag
hämtar dem från mappen där min exporterade bilder hamnade. Hos mig
heter den mappen Picasa och finns bland "mina bilder".

Vill ni läsa mer om smart bilduppladdning och få fler andra bra tips kan ni
göra det här.

Så  nu är det bara att fortsätta blogga.
 Hoppas du hittar något tips som passar dig.

Kanske har du fler gratistips!
Nu ska jag gå ut och plantera och njuta av våren.



Stor måndagskram och ha en härlig start på veckan.

Caroline*



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar