måndag 18 juni 2012

En oas mitt i stan...

Hej och välkommen måndag!
Tänkte börja veckan med ett utflyktstips nu när folk är ute och rör på sig i midsommar-och semestertider.
Kanske är det någon bloggare som ska åt Kalmar eller Ölandshållet i sommar :)

Mitt inne i gamla delen av Kalmar ligger en riktig pärla, en oas-
Krusenstiernska gården omgiven av ett högt, rött plank.

   
Här finns ett härligt sommarcafé mitt i den stora lummiga trädgården
 som är full med fruktträd och bärbuskar.
Mellan träd och grusgångar står vita sittgrupper uppställda,
redo att ta emot fikagäster.



Krusenstiernska gården är ett borgarhem från 1800-talet. Gården har
 fått namn efter släkten Krusenstierna som var ägare under
perioden 1874-1915.
Platsen har haft många ägare och benämns i källorna som trädgård,
kryddgård, kålgård och tobaksplantage.

 








 

 















I flera år har här också spelats teater för både barn och vuxna.
Vi har varit på teater här nästan varje år med barnen och sett bla.
Mumintrollen, Pelle Svanslös och Mamma Mu. Så skojigt!

För de vuxna står i år bla. Robert Gustavsson och Suzanne Reuter för
underhållningen i föreställningen Hjälten från Kalmarsund 
som spelas hela sommaren.

Bilderna är tagna i maj när jag var där sist, men jag ser fram
emot några fler besök längre fram.

En oas väl värt att upplevas och njutas av om man har vägarna förbi :)

Njut av skönaste måndagen...midsommar närmar sig!

Kram Caroline*


1 kommentar:

  1. Hej Caroline!!!

    Vilket mysigt ställe, har jag vägarna förbi när jag är i den delen av Sverige nån gång ska jag ta mig en titt där:).

    Tack för alla rara ord inne hos mig. Jag läser din blogg men är dålig på att kommentera, har oftast så bråttom när jag sätter mig vid datorn.

    Du har en mysig blogg som man blir glad av.

    Stor kram

    SvaraRadera