söndag 28 april 2013

Begär...

Åh både M och jag har fått sådant begär på dessa
goda knäckebröd med solroskärnor och linfrön.
Dessutom är de superenkla att baka.
 
Vad jag har förstått så finns det många varianter på
detta knäcke, men det här är det jag har testat.
 
Receptet står på majsmjölets paket, men jag gör det
inte rakt av utan har ändrat lite efter behag.
 
Kryddigt fröknäcke
2 dl majsmjöl
1 dl solroskärnor
1 dl linfrön
½ dl rapsolja
2 dl kokande vatten
1 msk mortlade fänkålsfrön (använder inte jag)
 
Jag har också i ½ tsk salt i smeten.
 
Blanda ihop allt till en smet,
 klicka ut på ett bakplåtspapper.
Lägg sedan ett bakplåtspapper uppe på smeten
 och kavla eller stryk ut smeten med handen
 så det täcker hela plåten.


Ta bort det övre bakplåtspapperet och toppa
den tunna plattan med flingsalt.
 
Grädda i ca 50-60 min i 150 grader.

Låt kallna och bryt det sedan i mindre bitar.
Hur gott som helst tillsammans med en god ost
eller bara som ett snacks.
 
 
Har du inte redan provat detta goda knäcke är
det verkligen värt ett test.
 
Lycka till!
 
 
Kram Caroline*

1 kommentar: