tisdag 14 mars 2017

Påskpyssel...

Hejsan! 

Det var ett tag sen sist. Hoppas ni mår bra. 
Instagram tar över mer och mer med sin smidighet så blogginläggen blir allt mer sällsynta för min del. 
Denna vecka har vi börjat med sjukstuga men nu börjar vi piggna till. Barnen och jag blev sugna på något pyssel och då kom jag att tänka på leran som jag köpte på Clas Ohlson för lite sen. 

Här kommer mitt tips på påskpyssel som jag tänkte jag kunde dela med mig av. 

(För att blogginlägget skulle vara smidigt så får ni ursäkta bilderna som är tagna med mobilen).
Det man behöver är lera, virkade dukar, en kavel och en kniv. 

Kavla ut leran, inte för tunn och skär ut den form du vill göra. Jag valde att skära ut ägg för att hänga upp i påskriset sen. 

Lägg lerägget på duken där du gillar mönstret bäst. 

Vik över duken över ägget och kavla på duken. Nu kommer leran plattas ut så kavla inte för hårt för då blir ägget för tunt och kan gå sönder. 
Nu får du mönster på båda sidor av ägget. 

Om äggkanterna blir lite fransiga så kan man jämna till dem genom att ta lite vatten på fingret och stryka längs kanten.
Gör ett hål för upphängning. 

När de torkar blir de vita. 
Jag tycker att de blir såå charmiga. Kommer passa fint i påskriset. 

Ha en riktigt skön dag! 

Kram Caroline
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar