onsdag 25 januari 2012

Sovrumsinspiration

Snaaart börjar det roliga...att inreda vår nya tillbyggnad av huset, eller ja det är ganska mycket kvar men... Tankar och drömmar fyller mina lediga stunder och såklart letar jag inspiration i bilder i tidningar och på nätet, även att jag redan har en rätt så klar bild av hur jag vill att det ska bli: vitt, ljust, harmoniskt!

Vi har redan varit och köpt vårt golv; ett massivt, obehandlat furugolv som vi ska vitlasera. Hur vitt det blir hänger lite på hur ihärdig jag är i kommande förhandling med min sambo. Vi har nämligen inte direkt samma smak, han drar mer åt det moderna och jag mot det gamla, nött och slitna med patina, charm och själ. Ibland är detta svårt att kombinera ;) Det bästa är att vi också ska byta ut det fula bruna laminatgolvet i vardagsrummet och hallen som låg i huset när vi köpte det...äntligen ska det ut! I sovrummet, köket och matplatsen har vi redan massiva plankgolv.
                Foto: Babesco                     Foto: Femina dk

På väggen bakom huvudgaveln ska vi ha liggande råspont som vi har nu i både hall och sovrum. Jag fullkomligt älskar liggande råspont och skulle gärna ha det på fler ställen i huset. Det inger sådant lugn och harmoni. På resten av väggarna ska vi sätta glasfiberväv, det är både lätt att måla om och att torka av.

   Foto: Sköna hem            Foto: Hemmakanalen

Nu när vi bygger nytt satsar vi på förvaring för det verkar man aldrig ha nog med. I sovrummet blir det en garderob längs en hel vägg med skjutdörrar kanske i stil med detta eller med allmogedörrar.

Foto: Bygg hemma


Här är lite härliga sovrumsbilder att bli inspirerad av:
<><><><><>
Foto: Lexington
Foto: Lexington

Hur underbart är det inte att krypa ner i en renbäddad säng, gör ju inget om de är supersnygga också, ska nog passa på att unna oss lite nya sängkläder vad det lider. Kanske inte just från Lexington för de kostar väl en förmögenhet! :)

Foto: Helena Hallgren

In till sovrummet drömmer jag om att sätta in en pardörr, men det är svårt att hitta en som passar eftersom det blir två smala dörrar. Svärfar känner dock en jätteduktig snickare som bland annat ska hjälpa oss med vår spiraltrappa, vi får se vad han kan åstakomma...håller tummarna!
Något sådant här skulle vara perfekt:


Bild lånad från blocket      Foto: Vintagehouse blogg

Foto: Gård och torp

Mer inspiration till badrum och hall återkommer jag med.

Kram Caroline


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar